Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

måndag 18 januari 2010

Koh Kho Khao

Nu har vi lamnat KKK bakom oss och jag tankte da summera lite av det vi upplevt pa denna paradis o.

KKK ligger drygt 30-40minuters bilresa norr om Kho Lak. Efter ca 30 min kommer man till en hamn dar det finns bade farja o longtailbatar. Pa KKK sidan finns en liten hamn med en bnkomat, nagra sma supermarkets och kanske totalt 10 resturanger. Tva skraddare och nagra sma butiker att handla t-shirts i. Sa utbudet ar begranat. Men det finns det viktigaste pa on, vi fick tag i diskmedel (till Filippas nappflaskor), blojor mm.

Hotellet mote upp oss redan pa fastlandssidan och foljde med oss over med baten till on. Val pa on fick vi kliva upp pa ett pickup flak. All taxi ar i form av pickuppflak med tak pa. Vi hade med Filippas Rock a tote bilstol och det kanndes bra, aven fast vi inte kunde satta fast stolen sa satt hon fast i nagot mer an bara i vara knan.

Vi kom fram till hotellet Koh Kho Khao resort som ar det aldsta pa on och aven det storsta. Totalt kanske de ar 5-7 hotell pa on. Hela KKK drabbades hart av tsunamin men just vart hotell klarade sig bra tack vare en stor mur som fanns nere vid havet som tog den storta smallen av vagorna samt att hotellet blev varnade ca 5 minuter innan fran andra delar av Thailand sa all personal och alla gaster overlevde.

Gick man ca 15 minuter pa stranden soderut finns det ett massagestalle med tre massorer, detta kostade 400Bath for oljemassage och 300Bath for Thai masage, behaglig massage men inte riktigt det jag hade hoppats pa. Dessutom fick vi ofta vanta lange eftersom vi reste 8 vuxna och de bara var 3 massorer... sa efter ett par dagar provade John hotellets massorer och efter det sa gck alla till hotellets massorer istallet, dar kostade det 400Bath for Thai och 550Bath for Oilmassage sa det ar ju inte heller nagra stora pengar for en timmes massage.
100Bath ar ca 23SEK.

Generellt sa ar massage dyrare pa KKK an i Phuket som tar 200Bath for Thai och 300Bath Oilmassage. Men eftersom det inte finns sa mycket att gora pa KKK an att ta det lugnt och ev kolla pa naturen sa gor man inte av med nagra pengar knappt. Maten ar ungefar samma pris som i Phuket.

Alla manniskor pa KKK ar genomsnalla och vill verkligen val, man marker tydligt nu nar vi ar i Phuket vilken skillnade det ar. KKK ar mana om att man har det bra och de fixar och ordnar sa att man far det bra medan det mer ar att tjana pengar i Phuket.
Ett exempel ar nar mammas man blev dalig i magen och vi hade kontaktat lakare (genom apollo) och blivet rada till att kopa medicin pa ett apotek. Sa jag gick till reseption for att bestalla en taxi till hamnen dar jag trodde mig kunna hitta ett apotek. Da fick jag veta att det inte finns nagot pa on, men att det finns i hamnen pa nadra sidan. Jag bokade en taxi och chafforen fixade hotellets egna bat over till fastlandet at mig, jag betalade tur och retur pa en gang och gick iland. Apoteken i Thailand har inga grona skyltar sa jag missde apoteket och gick forbi det och jag gick kanske 5-10minuter innan jag fragade en tjej. Samtidigt stannade en moped med sidovagn fylld med fisklador och fisk och pekade att jag skulle hoppa upp, sagt och gjort jag hoppade upp och han korde mig till ett supermarket som har endel medicin. Jag visade lappen med medicnerna som jag skulle ha och hon sa NO NO... pratade pa thai med min mopedkompis och sa sa han WAIT och sa drog han med min lapp... kvar stod jag i en supermarket. Jag passade pa att handla blojor som har var halva priset emot marketen pa KKK. Sen kom han tillbaka och sa att jag skulle hoppa upp igen och sa korde han mig till hamnen igen dar apoteket lag precis vid batarna. Da hade han varit ivag och kollat sa att de hade min medicin. JAg kopte pillrena och skulle tacka chafforen som da var borta:( Jag gick da ner for at kolla efter en bat tillbaka till on och sag att hotellets bat lag pa andra sidan men eftersom det inte ror sig om s mycket pengar sa tankte jag att jag tar en annan longtail bat men da kom det fram en kille som jobbade dar och sa att jag skule kliva pa en av batarna och att mitt hotell redan hade betalt min resa. Han hade da blivit tillsagt att titta efter mig. Sen nar jag kom over till on sa stod hotellets bil och vantade pa mig. Snakca om att allt klaffade perfekt och nar jag kom tillbaka till hotellet var jag helt lyrisk over alla hjalpsamma thailandare som hjalpt mig helt friviligt och utan baktanke.
Jag ska val aven namna att Lennart blev bra av medicinen.

Bade mamma, Lollo o jag var sugna pa matlagningskurs och jag fragade pa en resturang som heter Ko Kai 1 och som ligger i hamnen efter vart vi kunde vanda oss, agaren kom da och erbjod att vi fick komma tillbaka en eftermiddag och lara oss laga mat. Resturangen ar agd av en man och hans fru som lagar all mat och deras dotter Niki ar 11ar och hon tar order och aven den som tar betalt pa kvallarna. Hon ar superduktig pa engelska. Vill man ha god thaimat ska man deffenitivt ata pa Ko Kai 1. Agaren erbjod oss att folja med till deras lokla marknad, tyvarr hann vi inte med det. Men kanske nasta gang:)

Ja vad ska jag saga mer om KKK, sa harmoniskt och lugnt. Bara att sitta och titta ut over havet pa hotellet eller kanske ta ett dopp i polen... lovely!!!! Trottnar man pa lugnet kan man latt ta sig over til fastlandet och vidare till Kho Lak. Dessutom erbjuds diverse utflykter fran KKK.
Ni far fraga om ni undrar over nagot. Bilder kommer nar jag kommer hem!

Inga kommentarer: