Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

måndag 4 april 2011

Baka baka liten kaka


Får jag lova att fresta med en kaka lagom till eftermiddagsfikat?
Filippa ville baka när hon kom hem från dagis idag så vi gjorde en bärkaka.

Egentligen är detta en långpannekaka men vi hade inte så mycket smör kvar hemma så vi halverade satsen och använde en springform istället.

Långpannekaka
200 g smält avsvalnat smör
4 ägg
6 dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
3 dl bär, hallon el blåbär brukar jag använda
Vitchoklad och eller mandelspån

Lägg ett bakplåtspapper på en plåt.
Blanda samman alla ingredienser. Strö över de bär du önskar använda och ev mandelspån. Häll upp i en form 30x40cm. Grädda i ca 30minuter i 175g. När kakan är klar lyfter du bort pappret och kakan från den varma plåten och lägger på bänken. Plåten vänder du upp och ner och lägger som ett lock på kakan och låter kakan svalna under "locket". Hacka eller riv över vit choklad innan servering.

1 kommentar:

Villa Björkenäs Backen sa...

Gott!

God natt och Sov Gott!

Kramar Sirpa