Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

tisdag 19 april 2011

Fisksoppa

Något jag lagar varje vecka är soppa... av alla dess slag. I helgen var vi i Skövde och då passade jag på att köpa lite färsk fisk. Soppa är perfekt att göra på det man har hemma, det gör att jag använder aldrig recept men jag ska försöka komma ihåg vad jag hade i. Super duper gott var det ivarjefall.

1 paprika (rostad i ugnen på 250g tills skalet är svart, då skalar man den och skär i bitar)
1/4 kuvert saffran
½ krm chilipeppar
1 dl vitt vin
4 dl vatten
1 fiskbuljongtärning (jag använder bara Kung Markattas buljong)
½ dl grädde
en torskfile
en bit lax
Färska räkor
dill

Fräs kryddorna i lite olja, tillsätt vätskan och låt koka upp. Sänk värmen och lägg i fiskbitar i lagom stora bitar, låt sjuda tills fisken är genomkokt, ca 5min. Tillsätt grädde, dill och räkor. Servera med nybakt bröd.












Inga kommentarer: