Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

lördag 16 april 2011

Korvbröd och sovrumstapet!

Filippa älskar att grilla korv. Personligen är jag inte så förtjust i korvbröd så jag testade att göra egna, tycker att de blev helt ok och betydligt mycket godare än köpta!!!! Receptet kommer längst ner i inlägget.



















Äntligen blev vårt sovrum klart idag. Inser dock att vi är i akut behov av ett nytt överkast, sorry mamma... men du kanske kan hjälpa oss med ett nytt? Vitt ;-)




Korvbröd ca 25st


6 dl vatten


75g jäst


½ dl olja


1 tsk salt


1 tsk socker


ca 5dl fullkornsmjöl (fr Almenäs)


ca 1 l vetemjöl




Värm vattnet till 37grader, tillsätt oljan. Smula ner jästen i degvätskan. Tillsätt salt o socker. Rör ner mjölet, arbeta för hand eller med maskin, spara lite mjöl till utbaket. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 30min.


Arbeta ihop degen och dela i ca 25 bitar (beroende på hur stora korvbröd man önskar). Rulla varje bit till en bulle som du sedan rullar ut och lägger på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare 30min. Grädda mitt i ugnen i 8min på 275grader.


Skär en skåra i brödet och njut med en riktigt god nygrillad korv!

1 kommentar:

Lotta sa...

Åh, så fint det blev med tapeten!!!
Superfin.
Jo, det är klart att det vore "pricken över i" med ett vitt överkast. Vilket bra tips du delar med dig. Jag är inte heller förtjust i korvbröd. Detta ska jag testa:)
ha en bra Söndag!