Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

måndag 23 maj 2011

Ätbart

Lägger in både bilder på "plastsvärfar" och Julias tårtor i samma inlägg.





Svärris tårtor är


"Ulricas marängtårta"
5 äggvitor

3dl strösocker

3dl Kellogs Rice krisp (rostat puffat ris)


Vispa vitorna till ett hårt skum, vispa i 3msk av sockret. Vänd sedan försiktigt i resten av sockret och riset. Bred ut på ett bakplåtspapper som du penslat med smaklös olja. Grädda i 1½-2tim i 125g låt svalna helt innan dekorering.

Fyllning:

5äggulor

125g smör

1 dl socker

1½dl grädde

Blanda samman äggulorna, smör och socker i en kastrull och låt det tjockna. Låt svalna, vänd ner grädden och bred på den kalla tårtbotten. (Dela tårtbotten innan du breder på krämen) Lägg på andra delen (alternativt om du vill ha en stor tårta som jag gjorde, så gör du dubbel sats och två bottnar, dubblade även krämen). Dekorera med vispad grädde och färska jordgubbar.


Julias doptårtor har jag fuskat lite med;) De har vanliga bottnar som jag köpte på min gamla gymnasieskola, köpte dessutom marängbottnar som de har penslat med mörkchoklad. så totalt har varje tårta fyra bottnar. Mellan har jag lemoncurdgrädde och rårörda jordgubbar. Tårtorna är täckta med rosa marsipan, även den från skolan (finns så mycket roligare att göra än att kvala marsipan och baka bottnar). Sen till det roliga... dekoreringen!!!! Jag kavlade ut sockerpasta och tryckte JULIA på innan jag lyfte upp den på tårtan. Hjärtarna är gjorda i sockerpasta som jag färgade in i olika nyanser, stämplade med en stämpel och stansade ut med pepparkakshjärtan, fick idén av Lisa på http://www.sockerrus.se/ . Prinsesskronan har Lisa gjort, TACK!!!! Tyvärr var det lite snält med marsipan så den räckte inte riktigt till så jag band ett sidenband runt om iställt. Tårtorna blev riktigt goda om man får säga det själv;-)
Innan vi hög in i tårtan åt vi pastasallad med kyckling. Kycklingen hade vi grillat på kolgrillen innan, åh vad det är gott med grillat!!!! Till pastan hade jag gjort en "pestovariant" på soltorkade tomater, basilika, vitlök och olivolja, tack Marie för receptet! Till detta serverade vi "Häxans sås" en kallsås som min man döpte efter en underbar vän till oss, namnet uppkom eftersom hon kan skratta som en häxa... inget annat! Såsen består av en kall grund, gräddfil, grekisk yoghurt, creme fraich el liknande) vitlök och swet chili sås. Vi serverade självklart det supergoa surdegsbrödet till pastan (recept på det har jag redan lagt ut så ni får backa i bloggen).

Inga kommentarer: