Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

söndag 8 maj 2011

Surdegslimpor

När vi flyttade hit fick vi ett par surdegslimpor av vår granne, och de var så himla goda!!! Så i tisdags satte jag min första surdeg och idag var det då dax att baka dem. Vist tar det lite tid, men man behöver ju inte sitta o titta på när de jäser ;-) Och det är värt all tid, jag lovar!!!!


Surdegslimpor a la Sirpa 2 st (stora)
50g jäst
6 dl vatten
1½ msk salt
3 msk honung
3 dl surdeg
6 dl rågsikt
2 dl rågmjöl, grovt
4-6 dl Vetemjöl special
2 gröna äpplen

Smula jästen i 37gradigt vatten, tillsätt övriga ingredienser men vänta med äpplena tills degen är arbetad. Hacka i äpplena. Låt jäsa i ca 1½tim. Baka ut till två runda bröd och låt degen vila 10minuter. Sätt ugnen på 250grader. Platta ut degen lätt och vik till en limpa, rulla ändarna så att de blir spetsiga. Låt jäsa 1-1½timme. Vänd brödet och snitta det. Ställ in plåten med bröd mitt i ugnen, släng i 1 dl vatten och sänk till 220grader. Grädda i 35minuter.

2 kommentarer:

Villa Björkenäs Backen sa...

Dagens ! :)

Vad kul!
Visst behöver man inte vakta degen ;)
Man hinner mycket där i mellan.
Kul att jag kunde dela med mitt receptt ;)

Gott det ser ut med dom där bakelserna men vi kanske blir bjudna någång gång!

Ha en bra dag!

Kram Sirpa

ensmakavkarin sa...

Det där brödet ser verkligen jättegott ut! Ska spara receptet för framtida bruk :-)