Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

söndag 3 juli 2011

Flädersaft

När jag växte upp så bodde vi intill ett par där frun i huset gjorde egen flädersaft (ja hon syltar, saftar o bakar det mesta) och den saften är den godaste som finns, den smakar sommar!!!
Nu har vi bott här sen i höstas och fått ganska mycket gjort men trädgården har fått stå tillbaka, hoppas vi hinner ta tag i den nästa år, ändå så ger trädgården oss så mycket tillbaka. Rabarber och nu fläder (ser att vinbären är på gång snart).
Just nu står andra omgången flädersaft och väntar på att få hällas upp på flaskor.
Detta är mitt recept! (gav 6l färdig saft sist)
80 fläderblomsklassar
6 citroner
4 l vatten
3 kg strösocker
100 g citronsyra
Lägg klassarna i en stor hink som rymmer ca 10 l. Borsta citronerna i ljummet vatten och skiva dem tunnt. Lägg ner citronen ihop med klassarna. Koka upp vatten och tillsätt socker och citronsyra, rör tills det löser sig. Häll över sockervattnet över klassarna och rör om. Täck med lock el folie. Låt stå i 3 dagar. Häll upp på rengjorda flaskor och förvara i kyl el frys.

1 kommentar:

Marica sa...

Jag älskar flädersaft så snart får jag nog komma på besök ;) Kram