Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

måndag 29 augusti 2011

Smörgåsbuffe

Fått frågan om jag inte kan lägg ut recept och mera exakt från smörgåsbuffen.

Jag får väl börja med att erkänna... jag fuskade igår. Jag hade en surdeg på G men bananfluggorna la beslag på den så jag hann inte sätta en ny. Så jag åkte och köpte en färdig brödmix, ni vet en sån som man bara blandar ihop. Jag valde ett Italienskt lantbröd på surdegsgrund som jag penslade med vatten och strödde över flingsalt.. Det andra brödet var ett Pumpabröd, där tog jag vanliga torkade aprikoser som jag klippte ner i degen. Simsalabim!

Sen hade jag köpt hem knäckebröd och i ett avsnitt av "Tinas mat" nu i sommar så bakade hon av köpeknäcke så det provade jag också... jätte enkelt och gott.

Pizzabullar
Deg:
50 gram smör

5 dl mjölk
50 gram jäst
1 tsk salt
1 msk strösocker
1 st ägg
13 dl vetemjöl
Fyllning:
2 dl ketchup el Chilisås

300 gram skinka eller bacon
4 dl ost riven
1,5 msk pizzakryddor
Pensla med ett ägg och om man vill lite extra riven ost.

Smält smöret och tillsätt mjölken, värm till 37 grader.
Smula ner jästen i bunken och tillsätt degspadet, salt och socker. Rör om så att jästen smälter.
Tillsätt ägget och ca. 13 dl vetemjöl. Arbeta ihop till en smidig deg. Tillsätt ev. mer mjöl.
Låt jäsa i 30 minuter.
Hacka skinka eller bacon i små bitar, blanda kryddorna.
Arbeta degen lite och dela den i två delar. Kavla ut till en rektangel, 1/2 cm tjock.
På varje del bred på 1 dl ketchup. Strö på 1/2 av fyllningen på varje rektangel, skinkan med kryddor och osten (spara lite ost till garnering). Rulla ihop som en rulltårta. Sätt på ugnen på 225 grader.
Skär rullen i 2-2,5 cm tjocka skivor och lägg på en plåt. Låt jäsa i 15-20 minuter.
Pensla på med uppvispat ägg. Strö lite ost på bullarna som garnering. Gräddas mitt i ugnen i ca. 8-12 minuter. Serveras varma men är även goda kalla. Går utmärkt att frysa.

Jag bjöd på en Brieost och en Västgöta kloster. Skinka körde jag en lufttorkad och så Brödernas välrökta skinka, en jättegod skinka utan onödiga tillsattser, om man får göra reklam ;)

Kryddsmör på smör, soltorkade tomater, basilika och parmesanost... har ingen koll på mängd, prova er fram;)

Sen för at tfå in lite grönt så gurka o paprika samt vattenmelon och ananas.

Tårtarn som för dagen blev en katastrof (pga att jag inte läste receptet) finns om ni klickar på recept o scrollar ner en bit, Ulricas tårta kallar jag den!




2 kommentarer:

Sofia sa...

Pizzabullar är så gott! kram Sofia

Marica sa...

Tur att man kan räddas ibland! Kramar