Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

tisdag 13 september 2011

Pepparkakskladdkaka

Igår kväll blev jag sittande framför TVn och tittade på Svenska Hollywod fruar, jösses så patetiskt program. Det jag dock la märke till var att den ena frun (hon som bråkade med sin mammas vårdare) hade en sån ljusstake som jag varit inne på att köpa, vet inte vad den heter så jag kan inte säga det men hittar jag en ska jag tala om det för er. Det roliga var då att jag fick en liten feeling att JA nu kommer ju julen nära och tänkte även på allt gott att baka till jul. Skrev på FB att jag var ltie sugen på att baka en speciell kladdkaka och oj vad det delade FB världen i två läger;) Eftersom jag varje år får leta efter receptet så lägger jag iår in det direkt här i bloggen så vet jag var jag har det, håll till godo.

Använd en 2 liters springform.
100 gr smör
2 stora ägg
2 ½ dl strösocker
1tsk malen ingefära
1tsk malen kryddnejlika
1 msk malen kanel
1 tsk stött kardemumma
1 1/2 dl mjöl
ströbröd till formen

Sätt ugnen på 200 grader, smält smöret, blanda i kryddorna och låt det svalna. Under tiden smörjer och bröar du formen.
Vispa ägg och socker poröst, rör sedan ner smöret och mjölet. Häll upp i formen och grädda mitt i ugnen 12-15 minuter. Låt svalna, förvara den kallt. Servera med vispgrädde

1 kommentar:

gabriella sa...

Härlig blogg!
Ska absolut testa receptet. :)
ääälskar kladdkaka, och det här var ju ngt nytt. Länkades hit in via en annan bloggare på mama.

Ha det fint,
Gabriella
www.tankecirkus.wordpress.com