Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

fredag 14 oktober 2011

Resetips!

Vi gillar ju att se oss om och när vi var i Thailand sist så valde vi en annan typ av utflykt, en utflykt som du inte kan åka på med charter ;) Innan vi åkte hade jag via internet hittat en internatskola som hade drabbats av tsunamin 2004 men som hade återuppbyggts. Jag lyckades på ett par dagar samla in närmare 4000SEK som vi åkte till en lokal handlare i Thailand och handlade av, två kundvagnar blev det. Hygienartiklar, skolmaterial mm. Sen åkte vi till skolan och delade ut till de 1000barn som gick och bodde på skolan. Vi stannade ett par timmar på skolan och gick runt och fick veta massa. Denna "utflykt" gav oss så mycket så jag rekomenderar er som reser att tänka lite utanför researrangörerna. Vi åker endel charter, smidigt jag vet men resten, på plats, kan man lätt fixa själv och då får man ut så himla mycket mera!!!

1 kommentar:

Rebecca sa...

Härligt minne! Och vad kul att kunna bidra och hjälpa till!

När min familj var i Thailand 1999 så gjorde vi ingen charter utan reste reguljärt och bodde hos en svensk missionär delar av den 3 veckor långa vistelsen. Vi reste runt och träffade människor och var i människors hem. På vissa ställen hade de aldrig träffat "vita" människor förut. De blev helt begeistrade i min lillebrors vitblonda hår och en tant sprang fram och drog upp min tröja och pussade min mage... Vi hälsade också på ett barnhem i en skog nära gränsen till Kambodja, där var det en handikappad pojke som skämdes över hur han såg ut så han ville inte visa sig. Det var hemskt ledsamt! Befolkningen var väldigt artiga och trevliga och bjöd på mer än de egentligen hade råd till. Vi ville äta som de, men de fick vi inte.

Det var en väldigt speciell resa som vi aldrig kommer att glömma. Jag har alltså egentligen inte upplevt Thailand som vanliga charter-svenskar, mer än några få dygn i Hua Hin. Jag har ingen längtan tillbaka till Thailand eftersom det var ganska jobbigt att se verkligheten där vi var. Men den verkligheten finns ju överallt i världen...