Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

onsdag 2 november 2011

Biscottis med försmak av julen!

Ja jag erkänner, jag länktar massa efter jul!!!
Så idag efter att jag och tjejerna hade varit ute och krattat löv hela förmiddagen (shit vad löv det finns, någon som vill ha? Bara att komma och hämta;)) bakade Filippa och jag Biscottis, vi gjorde två varianter. En med saffran och en med pepparkakssmak.

Här kommer receptet!
100g smält smör
1 paket saffran (eller 2tsk kanel, ½tsk mald nejlika, ½tsk mald ingefära och ½tsk mald kardemmuma)
2 ägg
1½ dl strösocker
1½ tsk bakpulver
1½ dl hackad mandel (jag hade enbart mandel i dem med saffran)
5 dl vetemjöl
tt ugnen på 175grader. Smält smöret och tillsätt kryddorna. Vispa ägg och socker och tillsätt smöret. Vänd ner bakpulver, mandel och mjölet. Dela degen i tre lika stora delar som du rullar till längder. Lägg upp längderna på en plåt. Platta till något. Grädda i 25minuter. Sänk värmen till 100g. Skär rullarna i 1 cm breda bitar och lägg dem med snittytan upp. Torka i ugnen i ca 15 minuter. 

4 kommentarer:

Thereses jul sa...

Mmmmm vad gott det lät! Kommer nog att göra dessa snarast.

Sofia sa...

MUMS : ) kram Sofia måndag förmiddag är Zimon i skolan då kanske jag och Bella kan komma förbi om ni är hemma?! kram Sofia

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon !

Härligt !
Hur har ni det där hemma ?
Mår ni bra? Står huset kvar? ;)

Vi kommer hem imorrn.
Jag längtar också till Jul och skulle vilja hitta lite nytt julpynt!
Ha en fin dag ! Kram.iram

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon !

Det låter trevligt ! ;)
ses snart !
Kram.kram