Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

lördag 12 november 2011

Saffransbullar

Nu kunde jag inte hålla mig längre så idag blev premiärbaket... tyvärr hängde inte huvudet med så sista plåten brände jag vid.. men några fina blev det!

Saffransbullar med apelsin och mandelmassa
Bulldeg:
150g smör
5 dl mjölk
½ gram saffran
50g jäst för söta degar
½tsk salt
1½ dl strösocker
13-15dl vetemjöl

Fyllning:
Rivet skal av en apelsin
Saften av en apelsin
100g rumsvarmt smör
½ dl strösocker
1-2msk vetemjöl
150g riven mandelmassa

Topping:
1 ägg
Pärlsocker
Hackad- el mandelflan

Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken och saffranen, värm till fingervarmt (37 grader). Smula ner jästen i en degbunke och tillsätt degvätskan. Blanda ner salt, socker och vetemjöl. Spara lite mjöl till utbaket. Arbeta degen i 10minuter. Låt jäsa till dubbelstorlek, ca 1 timme.
Blanda samman ingredienserna till fyllningen.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord, dela i två delar. Kavla varje del till en rektangel och bred ut halva fyllningen på varje rektangel. Rulla ihop degen och skär ut bullar. Lägg på bakplåtspapper el i formar. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker och mandel. Grädda i 225grader i ca 10-12 minuter.

1 kommentar:

Sofia sa...

Ohhhh gud så gott : ) kram Sofia hoppas på fika snart
; ) kram