Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

tisdag 24 januari 2012

Snabb kålpudding!

Hade planerat att göra kålpudding idag men tiden rann iväg så det fick bli en snabbvariant som blev mycket god tycker ivarjefall jag;)

Jag skar upp vitkål och stekte hälften snabbt i stekpannan, ringlade över ca 1 msk sirap och ett par droppar soya sen la jag det i en ugnssäkerform. Stekte 500g blandfärs som jag kryddade med örtsalt och lite blandade örter som jag hade hemma (timjan, rosmarin, salvia, dragon). När det var färdigstekt så hälde jag på grädde, ca 1½dl och lika mycket mjölk. Hällde färssåsen över vitkålen och stekte resterande kål på samma sätt som första omgången och så sviss in i ugnen på 200grader i ca 10-15min. Undertiden kokade jag potatis och morotsbitar som jag gjorde en pure av.

Jag brukar alltid koka upp vatten i vattenkokaren så att jag har kokande vatten och lägga potatisen i. Idag skar jag potatisen smått så att koktiden blev ca 10 minuter.

Detta är mat som är smidig att göra till HELA familjen, mixa till barnmat!!!

3 kommentarer:

Jessica sa...

Vi var oxå där i höstas och ska dit i höst igen. När och vart va ni,

Sofia sa...

Mums tack för tipset måste jag testa med kålpuddingen mums : ) kram Sofia

Anonym sa...

Va kul!

Googlade "snabb kålpudding" för att ha till min undervisning i hem och konsumentkunskap och hittar din blogg som högsta träff. Inte nog med det, genomgår också en IVF just nu.

Skulle du kunna återkomma med mängden kål i detta recept tror du? Får passa på när eleverna önskat sig att laga kålpudding!!

Kram Pernilla

pernilla.lovquist@gavle.se