Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

måndag 6 februari 2012

Mer kalas!!!!



Buffé bordet!


Cake Pops Traditionella chokladbollar på klubbpinne doppad i vit el mörk choklad och doppad i strössel. Stössel och pinner från Strössel och annat
Maränger gjorde från recept ur "vår kokbok" och i halva smeten tillsatte jag lite röd hushållsfärg.
Chokladkex
125g smör, rumsvarmt
1 dl florsocker
2 3/4 dl vetemjöl
1 msk kakao
1 äggula
Fyllning
100g vit choklad
½ dl vispad grädde
lite hallon
Rör samman smör och florsocker, tillsätt mjöl, kakao och äggulan,a rbeta ihop till en deg. Låt vila inlindad i plast, gärna en timme. Sätt ugnen på 200g. Kavla ut degen på mjölat bakbord och stansa ut önskade figurer. Lägg på bakplåtspappero ch grädda mitt i ugnen ca 8 minuter, låt svalna. Fyllning: Smält chokladen, blanda samman med vispgrädde o hallonen, låt svalna. Bred sedan lite fyllning på en kaka och sätt ihop med ytterligare en kaka. Dekorera efter eget tycke och smak. Jag använde mig av strössel och annats mjuka sockerpärlor.
Candy Pops Marshmallows på en grillpinne som vi doppat i smält choklad och rullat i strössel från Strössel och Annat

Tårtbottna i långpanna (denna gång körde jag på rulltårterecept, gjorde tre st). Fyllning en påse frysta hallon som fick tina och blandades med vispad grädde. Nästa lager var
Mammas vaniljkräm
6 dl mjölk
3 msk strösocker
3 äggulor
1½ msk potatismjöl
Låt koka upp tillsätt 1½msk vaniljsocker
Täckt med marsipan blandat med dekofondant, som jag även använde för att göra dekorationerna.

Rabarbermuffins med kanelsmul

6 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
200 g smör
2½ dl socker
2 ägg
2 dl mjölk
rabarber efter tycke och smak
Kanelsmul:
1 1/4 dl vetemjöl
1 dl havregryn
3/4 dl strösocker
60 g smält smör
1-2 msk kanel

Blanda alla ingredienser. Rör smör och socker mjukt, vispa i äggen och blande ner mjölken. Blanda i mjölet, bakpulver och salt. Rör ner rabarberbitarna.

Fyll muffinsformarna och strö över kanelsmulet och grädda i ca 25 minuter i 175°.

Äppelgifflar fr "grannen"
Min barndoms granne skämmer bort oss med gifflar. Har tyvärr inget recept på dessa godbitar!




7 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Vilmas Hus sa...

Du är inte dålig du heller;) Vilket kalas!! Superfin tårta!

Kraam!

Anonym sa...

Tack för en mysig eftermiddag. Goood ficka när vi kom och en oförglömlig MIDDAG super läcker tänk vilken duktig dotter jag har:)

Sofia sa...

Wow så mycket gott när kan vi komma ; ) kram Sofia Grattis till lilla prinsessan finis i SLA : )

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon igen !

Tack för sllt Gott som vi fick ;)
Hade tänkt att låta att fika här i veckan men det kan man ju inte när du kom med så mycket Gott !

Grattis till lilla Julia ! Tänk att hon också är redan 1- År !

Ha en fin dag och tack för hjälpen med Ida !
Ganska så Lyxigt ! ;)

Ha en fin dag och hälsa ! Skönt att det gick bra i måndags !

Kramar Sirpa

Mamalojsan sa...

Helläckert! Mums! Du är ju bara så duktig och inspirerande!
Vad fin hemsidan har blivit också!
Kram

Lena sa...

Trevlig blogg du har med och oj vad massa goda kalastips!
Ska spara.
Tack! Lena