Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

onsdag 22 februari 2012

Min billiga vecka!!!

Vitkål till kåldolmarna!
Min billiga vecka!!! Förra veckan gav Plusexperterna en meny som kostade 1100kr för två vuxna och två barn i skolåldern. Jag har vänt och vridigt men nä, jag gillar den inte.. Så jag kollade i ICA-bladet och hittade lite annat smått och gått. Ett tips om man vill göra veckomenyer och handla det som är billigt i reklambladen är att ha en veckomeny som sträcker sig ons-ons el tors-torsdag beroende på vilken dag man handlar, lätt att man läser sig med att reklambladen kommer på måndagen;)

Jag utgår ofta från dessa blad men när det gäller kött- fågel och chark så köper jag enbart svenska produkter. Fisk köper jag färsk i den mån jag kan eftersom smaken är så mycket bättre och då frågar jag alltid vart den är fångad. Köper jag fryst så ska det vara MSC märkt, dvs den är fiskad på ett hållbart sätt för naturen. När det gäller varor för övrigt så vill jag köpa så lokalproducerat som möjligt. Potatis köper vi direkt av en potatisbonde, ägg samma sak.

Denna vecka hade vi följande i vår butik:
Apelsiner och päron 10kr/kg
Scan bacon 3 för 30kr
Fryst kycklingfilé 2kg 149kr
Pasta (á 500-600g) 2 för 24kg
Frysta räkor 500g 24.90kr st
Såg att de hade 5kg potatis för 30kr
Dessutom reade de ut blandfärs som var kort i datum men hade en dag kvar, perfekt att köpa och frysa in. 20kr per paket (drygt 500g).

Måndag: Kåldolmar, potatis och sås
Ett paket färs 20kr. 1 kg Vitkål (9.95kr/kg) (då fick vi lite över som vi gjorde en vitkålssallad av med lite olja och vinäger) Potatis 6kr. Sen använde jag mig av olika kryddor jag hade hemma samt en skvätt grädde och ca 1 dl mjölk i såsen, låt säga ca 10kr totalt. SUMMA: 46kr
Tisdag: Raggmunkar m bacon, lingonsylt (gärna hemlagad)
Potatis 6kr, smeten 8kr, ett paket bacon 10kr. Sylt 3kr Rårivna morötter 3 kr. SUMMA: 30kr
Onsdag: Fiskgratäng och potatismos
Torskblock 37.90, halva paketet räkor (använd skalen och fräs med lite lök och slå på vatten, sila så har du en god fond till gratängen) 12,50, 3dl grädde ca 10kr, 2 ägg 4kr, dill ¼ fryst paket 2-3kr. Dessutom lite vetemjöl samt mjölk och smör till moset (o lite salt o peppar till både gratäng o mos) låt säga 5kr så är vi i överkant. Kokta ärtor 4,50kr SUMMA: 75kr
Torsdag: Soppa på rotfrukter
Morötter 5kr, broccoli 6kr, en gullök 1kr, buljongtärning (utan glutamat) 1,5, 3-4 potatisar 1-2kr. SUMMA: 15kr
Fredag: Hemlagad pizza
Pizzadeg 4kr, tomatsås en förpackning smaksatt krossade tomater 8kr, en gullök och en vitlöksklyfta 1kr, en ”klick” tomatpuré 1kr. Fyllning skinka (här brukar jag köpa ändbitar i charken som kostar 6,90/hg) 20kr, 4 st färska champinjoner 4kr, ost 6kr (jag river alltid själv). Pizzasallad av vitkål 5kr. SUMMA: 49kr
Lördag: Baconinlindad kycklingfile och rostade rotfrukter
Bacon 10kr. 500g Kycklingfilé 37,25, salt och peppar. Rostade rotfrukter samt broccoli 15kr, olja och kryddor 3kr. SUMMA: 65kr
Söndag: Pasta med carbonare på bacon
Carbonaran 20kr, pasta 6kr. Rårivna morötter 4kr. SUMMA: 30kr
 
TOTALSUMMA: 310kr

Det blev ganska STOR skillnad mot Plus meny, nu hade de ifs lunch två dagar och frukost. Men flera av mina menyer blir så att det blir rester över. De hade havregrynsgröt med frukt till frukost. Dessutom hade de lite frukdesserter vid ett par tillfällen. Men jag är helt säker på att man får VÄLDIGT mycket frukt, dessert och underbar frulle för de 790kronors skillnad som våra menyer skilde!!! När jag kollar snabbt på deras inköps lista så valde de mycket importerade råvaror som Qinoa, massa frön, ris osv. Jag använder svenska rotfrukter som grund eftersom det är säsong för dem, det är billiga, nyttiga och odlade i Sverige. Det är min matfilosofi!


2 kommentarer:

Gammal elev! sa...

Intressant att läsa! Smidigt att få idéer, tips och recept!:)

nilla sa...

Mumma! Åh, så hungrig jag blev när jag läste din blogg;))

Kram Nilla