Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

söndag 19 februari 2012

RIKTIG Tacokrydda

Ni som känner mig vet att jag undviker onödiga tillsatser. Tillsatser är något som producenterna oftas tillsätter efter att de utarmat råvaran för att det ska smaka något... Generellt väljer jag alltid de varor med så få E-nr som möjligt, och allra helst inte men någon form av smakförstärkaren glutamat i eftersom man vet att det är skadligt för oss. Glutamat finns i olika former och heter E621-E625.
Hela E-nyckeln finns här

Vi äter ganska mycket tacos och något som ofta innehåller olika smakförstärkare är kryddmixer, så som Tacokrydda. Vad gör man då om man inte vill ha dessa tillsatser? Jo man gör egen mix;) Jag gör en stor blandning som jag förvarar i en burk så har vi sen ett bra tag, mycket godare och även billigare, här kommer receptet!

2 msk chilipeppar
1 msk lökpulver
1 msk vitlökspulver
1 msk chilipulver
1 msk malen spiskummin
1 msk paprikapulver
0.5 msk svartpeppar
0.5 msk salt
1 tsk torkad oregano
1 tsk torkad koriander
Blanda samman coh förvara i en torr burk. Det blir drygt en deciliter färdig mix så det räcker ett tag, beroende på hur stark smak man vill ha och hur ofta man äter tacos;)






Inga kommentarer: