Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

fredag 17 februari 2012

Säsongsguide

Att äta efter säsong är både ekonomiskt och ekologiskt.  här kan ni ladda ner en jättefin guide över när när grönsaker och frukter har säsong!!!! I höstas plockade jag, tjejerna och vår underbara granne två stora korgar med trattkantareller och dessa torkade jag långsamt i ugnen och vi har fortfarande kvar att njuta av. Snacka om lyx att smula ner i vardagsköttfärssåsen!!!!
Nu i vintertid så är det rotfrukter som skördades i höstas som det är säsong för eftersom dessa går att lagras bra. Vi äter nästan bara rotfrukter nu, isbergsallad, tomat och gurka får stå åt sidan. Dessa odlas i uppvärmda växthus och kostar mycekt mer både ut ekologiskt samt ekonomiskt synpunkt. Morötterna kostade denna vecka på min ICA 5kg/kilo. Gott både som stavar, rivna el slantar! Dessutom hinnehåller de massa vitaminer och framförallt fibrer så att man håller sig mätt länge.

3 kommentarer:

Sofia sa...

Så sant så sant : ) kram Sofia

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon !

Smarrigt ! Jag ska nog ta fram färssen och kantarellerna tills kvällsmaten idag.
Eller middagen! ;)
Hoppas att ni mår bra! :)

Kramar Sirpa

Fröken M sa...

Godmorgon !

Det är dräkten som är från 2 år !

V hade oxå 80/86 i somras men eftersom han väger ganska mycket ( närmare 14 kg ) så satt den rätt tight på honom!

Tyvärr fick vi bara tillfälle att använda den en gång och nu är den för liten.

Så är du sugen på att köpa en begagnad i nyskick får du höra av dig, annars lägger jag ut den på tradera i vår.

Ha en bra dag :)