Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

söndag 4 mars 2012

Fisk och skaldjurssoppa

I fredags bjöd vi in våra goa grannar, deras stora dotter hade önskt musslor hemma så då bestämde jag mig snabbt för att göra en fisk och skaldjussoppa. Har inga exakta mått utan jag gck på känn;)
Jag köpte lax och blåmusslor hos fiskbilen och där passade jag även på att tigga till mig ett laxhuvud som jag kokade en underbar fond på. Snabbt och så himla gott!!!! En bra grund är A och O!!!

Under tiden som fonden sjöd på spisen borstade jag musslorna och kokade sedan dem, även musslornas spad tog jag hand om och använde i soppan.
Sen fräste jag gullök och vitlök, tillsatte saffran, chilipeppar. Blekselleri, paprika och färsk chili åkte även det ner. Sedan slog jag på fiskfond samt musselfonden. Smakade upp med lite grädde och lite salt och vitpeppar. Tillsatte torsk och lax i lika stora bitar. Finhackad dill. Sist åkte räkor, kräftstjärtar och musslor i och så drog jag kastrullen från plattan för att skaldjuren inte skulle bli sega.

Till detta serverade jag hembakat bröd samt tre sorters aioli; vanlig, lime och chili.

1 kommentar:

Sofia sa...

Mums och fin bild : ) kram Sofia Bella har influensan tror jag?!