Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

måndag 12 mars 2012

Projekt trädgård

I veckan som kommer ska vi försöka få lite struktur och ordning på vår baksida. Vi byggde ett trädäck ifjol men har lite småpiff kvar på den, så som en trapp. Annars har vi inte gjort något istortsett på baksidan. Det viktigaste är ett staket som ska löpa runt hela tomten, vi har en bäck som gränsar till grannen och så är det en otäck slänt där, så det måste upp. Vi måste bara fundera färdigt över vilken typ av stacket vi vill ha, det är ganska stor tomt som ska inhängnas.
Googlad bild
De som byggde huset 1980 var väldigt duktiga på trädgård och växter så vi har massa spännande saker här, tyvärr är jag inte alls så duktig på det så jag måste lära mig. Och ska sanningen fram så tycker jag att ätbara ting är bra mycket roligare än blommor som man bara kan titta på;)
Jag har börjat att ansa äppelträden, frågan är om jag tagit förmycket??? Sen har vi två röda- och en svartvinbärsbuske. Jag gillar de svarta bäst, men tyvärr är den busken istortsett död... ifjol levde EN gren och gav typ 10bär... så nu tänkte jag ta bort den och istället låta fläderbusken som har självsatt sig på den platsen få bre ut sig och s ska jag köpa en ny svartavinbär, finns det flera olika sorter? Vad ska jag tänka på? Någon som har tips??? Sen måste de röda klippas ner. De har vuxit hej vilt ett bra tag och är aldeles för yviga, funderar på hur jag ska klippa ner dem, får väl googla;) Ett annat projekt på baksidan är hallonlandet, som fram till nu varit ogräsbeklätt och väldigt få hallon kom ifjol. Här ska vi gräva ur och lyfta upp plantorna, lägga i markduk och sen fylla upp med ny "kvickrotsfri" jord. Innan vi återsätter de gamla plantorna. Ska även se om jag kan få liv i rabarberna som finns i ett hörn här och flytta dem till hallonlandet. Största utmaningen är "blomoasen" mitt på baksidan finns en stor kvadrat, kanske 25kvadrat med MASSA blommor, jag har ingen aning om vad det är. Vi lät den vara ifjol för att se men sen blev det inte av att vi tog tag i det då, så fortfarande är jag ganska osäker på vad som växer där, men enligt grannarna som bor här ska endel växter vara riktigt gamla och unika. Så att bara gräva bort dem känns ju svårt... jag är inne även här på att flytta endel av dem till utekanten av tomten, mitt på baksidan vill jag ha fritt och gräs så att barnen kan springa fritt där. Sist men inte minst så ska jag gräva ur en större drivbänk och anlägga trädgårdsland där, jag har verkligen saknat att inte ha något land de sista åren. Min hemliga dröm är ju ett stort växthus men än finns varken tid eller ekonomi till det... så jag får väl fortsätta att drömma!
Så som ni ser, projekt finns det för fullt...

1 kommentar:

Sofia sa...

Har inga tips tyvärr är VÄRDELÖS i trädgården : / också ; ) Nu är vi hemma igen dags att ses! kram Sofia