Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

måndag 16 april 2012

Ätbart från trädgården


Hallonlandet Innan!
Såhär igenvuxet var vårt hallonland. Ifjol gjorde vi inget på baksidan av tomten. Men nu grävde vi ut hela hallonlandet, lyfte upp alla hallonplantor. La i en markduk och fyllde sedan upp med ny fin planteringsjord. Jag läste någonstanns att man gärna skulle plantera Tagetes mellan hallonen, någon som vet? 
Hallonlandet Efter
Vi slog även ner nya stödstolpar som jag sedan ska binda snören mellan så att hallonen får lite stöd. Närmast på bild satte jag ner två rabarberplantor som vuxit mitt i gräsmattan, ifjol fick vi EN rabarber... hoppas att de ska trivas bättre i hallonlandet. Landet har blivit ca 3 m kortare för att vi ska få mera luft mellan land och uteplats. Längst bort har vi gallrat ur fläderbusken som blommade så fint ifjol. Hoppas på lika bra skörd iår! Så fantastiskt härligt att kunna odla lite själv. Nu är nästa steg att ta bort en vinbärsbuske, en fläder har nämligen självsatt sig just i den busken och röda vinbär har jag tre av så då offrar jag gärna en vinbär. Vi beställde hem ordentligt med jord så nu på tur ska odlingslådan fyllas på. Även den har vi grävt ur och lagt en markduk ibotten. Frågan är bara om man inte ska lägga lite stallgödsel i botten innan vi lägger i jorden där...

1 kommentar:

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej !

Bra jobbat ;)skönt när man kommer igång ;)

Ha en skön dag ! Tack för idag ;)
Kram.kram