Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

onsdag 25 april 2012

Chokladsnittar med lime samt Syltgrottor

Jippi, nu ska det fina vädret komma så jag passar på att förbereda med lite kakbak så att vi har hemma.

Chokladsnittar med lime
200g smör
2½dl strösocker
1 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
saften av en lime
1 ägg
till pensling
1 ägg
skalet av en lime samt pärlsocker
Blanda samman allt och rulla längder så långa som plåten. Pensla med ett uppvispat ägg och strö över limeskal och pärlsocker. Grädda i ca 10 minuter i 200 grader.

Syltgrottor
200 g smör
1 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Valfri sylt, jag använde mig av jordgubbsylt
Pudra över lite florsocker innan servering;)

Rulla till små kulor och lägg i små formar, tryck ett hål och fyll med sylt. Grädda i ca 12 minuter i 175 grader. Pudra över lite florsocker innan servering!

Inga kommentarer: