Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

fredag 6 april 2012

Dubbelt gott!

Ibland när jag lagar mat så gör jag flera måltider på engång... står man ändå vid spisen så kan man ju passa på;)

Så igår gjorde jag en jättego köttfärspaj av den sista älgfärsen från i höstas. Jag fräste lite bacon och vitlök och sedan färsen, gullök, krossade tomater, paprika och så rikligt med champinjoner. Slutligen kryddade jag med lite örtkryddor. Färsröran hälde jag sedan i en pajform där jag hade förgräddat skalet. Jag gjorde en halv sats deg, är inte så förtjust i själva pajdegen;) Slutligen lite god ost på toppen och så in i ugnen!!! Klart!!!!

Rätt nr två blev ugnsbakad thaikyckling och rotfrukter... Lite tokigt kanske men ack så gott det blev!!!! Kycklingfilen fick ligga i en marinad gjord på rapsolja, röd currypasta, ostronsås, vitlök, worsestersås samt färskpressad citron. Sedan ugnsbakade jag den tills innertempen var 68 grader. Jag använder min köttermometer flitigt när jag lagar kyckling, rå kyckling är inte bra och torr kan kvitta;) Sedan skalade jag lite blandade rotfrukter (potatis, palsternacka, rotselleri, morot samt avslutningsvis lite broccoli) och ugnsbakade med olja och kryddor. Till detta gjorde jag "Häxan specialsås" nu när det är påsk och allt;) Såsen består av en bas, grädd fil el creme fraich och så sweet n souersås i, lite vitlkö och så var den klar!!!!
Glad påsk!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, vad gott allt lät. Och inte allt för krångligt. Skönt med mat som inte kräver massor av timmar.

vitadrömmarobusigabarn sa...

En jättefin påsk önskar jag dig
Kram Tina!!!!