Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

söndag 1 april 2012

Trädgård...

Nu har även vi dragit igång med "vårbruket". Idag har vi börjat gäva ur de gamla rabatterna på baksiden. I drivbänken ska det nu istället bli grönsaksland så där ska vi gräva ur, lägga i markduk och fylla upp med rensad matjord. Den andre rabatten som är en stor frivuxen på gräsmattan är svårare... där har jag nu grävt upp endel växter (tror jag, kan vara ogräs också;) och flyttat till en ny rabatt i bakrekanten av trädgården. Det är även där jag tippat jorden från drivbänken eftersom även den innehöll massa växter. Tanken är att det ska bli en naturlig vildvuxen rabatt där. I eftermiddag ska jag gå på stenjakt och se om jag kan hitta stenar att lägga runt rabatten så att den stannar kvar. Hur vi ska få till resten av den vildvuna rabatten som jag istället vill ha gräsmatta på är jag inte helt hundra på än, känns som ett jättejobb att gräva ur hela, men kanske det som krävs? Till att börja med har vi lagt över markduk så att det som finns kvar nu kvävs, sen får vi fortsätta därifrån.
Sen har hallonlandet fått sig en omgång. Idag har jag krattat bort alla löv och torra grenar, sen ska det också grävas ur och läggas i markduk samt rensad matjord. De gamla hallonbuskarna ska jag försöka gräva upp och sätta tillbaka sen, tror ni att de kommer funka? Idag är hallonlandet HELT igenvuxet, massa kvickrot och ogräs så detta är ett måste. Landet är ca 9 meter långt men kommer att minskas ner till ca 5 meter. Sen ska jag ha kanske 2 meter med rabarber närmast huset och fläderbusken i andra änden ska självklart få vara kvar.
I fjol gav den busken 18 liter koncentrerad flädersaft, mumms!!!!
Utöver detta ska ett staket upp på baksidan iår, både för barn och hundars skull;)

2 kommentarer:

Villa Björkenäs Backen sa...

God natt !
Kul med lite små projekt ;)
Hittade du några sten ? ;)
Sov gott ! ;)

Kram.kram

Beatrice, mamma till skrutten Robin- Tävlingar igång! sa...

Nu är tävlingen i samarbete med Inova Design avslutad, kom in och se om du är den lyckliga vinnaren :)