Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

måndag 21 maj 2012

Favorit i repris

Kristihimelfärd och vi har våra vänner från Gotland här. Ville bjuda på god mat och valen föll då på Snabb Lyxfisk som jag gjort tidigare. Klicka på länken för receptet.
Till dessert önskade maken något mastigt chokladit, så det fick bli en Chokladpannacotta med jordgubbsalsa. Pannacottan gjorde jag på 70% choklad och laktosfri grädde vilket gjorde att även vi laktoskänsliga kunde äta den;)
Chokladpannacotta
100g mörk choklad
2 tsk gelantinpulver (el ett blad)
2 dl vispgrädde
2 msk strösocker
Blötlägg gelantiner enligt förpackningen. Hacka chokladen och lägg i en bunke. Koka upp grädden och häll den över den hackade chokladen och blanda. Tillsätt sockret och gelantinet och rör om tills det löst sig. Häll upp i serveringsglasen och ställ dem i kylen fram till servering.
 Jordgubbsalsa
ca 2 dl färska jordgubbar
2 msk finhackad basilika
3 msk jordgubbsvinäger (man kan även ta balsamvinäger)
3 tsk vaniljsocker
Blanda vinäger och vaniljsocker i en skål. Dela jordgubbarna och lägg i skålen, blanda i basilikan. Rör om och ställ att marinera i kylskåp fram till servering. Häll uppe på pannacottan vid servering!!!

1 kommentar:

Sofia sa...

Mums lät smarrigt : ) kram Sofia