Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

tisdag 15 maj 2012

Goda bullar

Goda bullar
150 g smör eller margarin
5 dl solhavre (vanlig mjölk går också bra)
50 g jäst
½ dl strösocker
½ dl ljus el vit sirap
½ tsk salt
2 tsk nystött kardemumma (gärna från hel kardemumma)
800 g (ca 1,4 l ) Vetemjöl

Fyllning: 150 g rumsvarmt smör eller margarin, 1 dl strösocker, 2 msk kanel
Till pensling: 1 ägg, pärlsocker eller hackad mandel
Gör så här:
Smält margarinet el smöret i en kastrull, tillsätt kardemumman och mjölken och låt den bli fingervarm, 37°C. Smula ner jästen i en degskål, jag använder mig av min hushållsassistent). Häll över degspadet och rör om. Tillsätt socker, sirap och salt. Arbeta in mjölet, ta lite itaget, tills degen känns smidig. Arbeta degen kraftigt, gärna med maskin. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk cirka 30 minuter. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en rektangel.
Rör ihop ingredienserna till valfrifyllning och bred ett tunt lager på kakan. Rulla ihop till en rulle el vik om du ska göra kringlot. Grädda i 225grader i ca 12 minuter. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

Att byta ut halva sockermängden till sirap har jag gjort så länge jag minns, jag fick tipset av en riktig husmor och de tipsen ska man ju vara rädda om;) Jag tycker att bullarna blir saftigare på detta sätt. Att använda solhavre istället för mjälk är något som jag började med när jag fick veta att jag var laktoskänslig och kan jag välja nu så föredrar jag dessa bullar, samam där, mycket mer saftiga!

1 kommentar:

Sofia sa...

MUMMA när ska vi ses? kram Sofia