Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

onsdag 16 maj 2012

Kardemummabullar med rabarber- och vaniljkräm

ÅH åh åh får man säga att man är jättenöjd själv? Sött, syrligt och masa härliga smaker i en explosion!!! Min mammas moster gav mig tips på Rabarberbullar från Mersmak. Jag kollade igenom receptet och så ändrade jag lite till mitt;) Bulldegen de hade slopade jag helt och istället utgick jag från detta bull recept. Medan bullarna jäste så gjorde jag en rabarberkompott och vaniljkräm. Innan jag gräddade bullarna så penslade jag dem med ett uppvispat ägg.
Kompott
250 gram rabarber
2 dl strösocker
Skär rabarberna i små bitar och häll över sockret. Låt sjuda på svag värme tills den tjocknar, rör då och då. Låt svalna.
Vaniljkräm
2 msk vaniljsocker
100g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
Garnering
smör
strösocker
Blanda samman allt och tillsätt kompotten när den svalnat. Häll i en sprits och fyll bullarna när de är gräddade och svalnat. Detta var kladdigt men väl värt besväret. När jag fyller vanliga vaniljbullar brukar jag fylla från botten, men nu var fyllningen väldigt lös så jag fyllde från toppen.
Sist penslade jag bullarna med smält smör och rullade dem i strösocker!!!!

Inga kommentarer: