Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

lördag 5 maj 2012

Mer kyckling!!!

Ja kyckling är något som vi äter mycekt v, men självklart bara svensk! Viste du att det finns regler för hur mycket vatten man får spruta in i kött? I Sverige så är den gränsen lägre än i många andra länder. Så där har du svaret på varför den danska filen ofta är billigare än svensk.
googlad bild
Vi har varit i Thailand flra gånger och jag bara ÄLSKAR deras Satay kyckling.
Och här är ett recept som är så lika man kan komma;)

Till 2 kg kycklingfile
Skär filerna i mindre bitar (jag skär på längden)
En burk kokosmjölk (absolut ingen light)
1 msk curry
1 msk koriander
½ msk vitpeppar
lite salt
Blanda samman och låt ligga i minst tre timmar, men jag brukar låta den ligga över natten;)
Sen grillar man i ugn el på grillen och serverar med en samarig jordnöttsås!!! MUMS!!!!

2 kommentarer:

Emla sa...

Ja, svensk kött ska det vara! Om man bara visste hur mycket antibiotika och skit det finns i det danska köttet skulle man bli vegetarian... Karensdagarna från avslutad antibiotikakur till slakt är betyyyydligt fler i Sverige!

Mamma sa...

Kan skrämma dig med Emla att tala om att DK kyckling får slaktas utan en enda karensdag!!!!