Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

tisdag 1 maj 2012

Trippeldessert

Hoppas att ni alla haft en härlig valborgsmässoafton!!! Här händer det massa utomhus, men än får ni vänta innan jag visar mera;) Vi hade goa vänner här på besök. Vi grillade kyckling och åt Quinoasallad till och till efterrärr åt vi trippel mousse! Jag gjorde dem i små snappsglas så att man fick tre små glas var!

Citron och fläder fromage
Antal portioner: 4
44 blad gelantin
44 äggulor
10050 gr strösocker

skal av en citron
½ dl koncentrerad flädersaft 1
33 dl vispgrädde


Lägg gelantinbladen i blöt i kallt vatten i ca:5 min..
Vispa upp gulorna och sockret till en luftig smet.
Ta upp gelantinbladen ur vattnet. Smält dem i vattenbad.
Blanda dem sedan med citronskalet och saften. Häll ner blandningen i äggsmeten.
Vispa grädden och vänd försiktigt ner den i den svala citronblandningen.
Häll fromagen i småglas och dekorera med hallon och citronmeliss
Bild från recept.nu
Hallonmousse á la Morberg
Antal portioner:4
11 l hallon (frysta eller färska)
33 st gelatinblad
1.5-2 dl strösocker
55 dl vispgrädde

Garnering
Gröna blad och några färska bär


1. Koka ihop hallon med socker till en puré.
2. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 minuter.
3. Krama ur dem och lägg ner bladen i hallonpurén. Blanda försiktigt tills bladen löst upp sig.
4. Låt alltsammans svalna.
5. Vispa grädden och vänd försiktigt ner den i hallonen.
6. Portionera upp i glas.
7. Ställ i kylen i 2-3 timmar.
8. Garnera med ett grönt blad och några färska bär.

Chokladmousse á la Morberg
Antal portioner:4
200200 gmörk choklad
66 dlvispgrädde
33 äggulor


1. Förbered ett vattenbad, tag en kastrull med vatten och sätt på spisen.
2. Lägg chokladen på en tallrik och låt den smälta över vattenbadet (kastrullen med det kokande vattnet).
3. Vispa grädden fluffig.
4. Blanda ner äggulorna i den smälta chokladsmeten.
5. Blanda sedan ner choklad och äggsmeten i grädden och rör om försiktigt.
6. Ställ in i kylen och låt stå minst en timme innan servering.

Inga kommentarer: