Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

torsdag 12 juli 2012

Glutenfria frallor & Glutenfri paj

 Så kul när man får testa sånt man inte gjort innan. Och än roligare när det blir bra resultat;)
Idag ska vi ha lunchgäster där en är glutenintollerant. Gick över till min goda vän och granne Sirpa som är jätteduktig på mat och bak och framförallt på glutenfritt och fick ett recept som jag utgick från, men som vanligt så ändrade jag lite och la till kokt potatis;)

Jag använde mig av samma deg till pajen som till frallorna.
Nämligen detta recept:
35 g smör
2½ dl mjölk
Låt få ett uppkok.
Slå i 1 dl glutenfria havregryn låt stå och svälla tills blandningen blivit ca 37 grader.
25 g jäst
½ tsk salt
1 msk honung
1 medelstor potatis (kokt och riven)
1 dl riven stark ost (jag hade västerbottenost)
Blanda samman allt och tillsätt Semper finmix tills det blivit en lagom tjock konsistens. Det ser ut som en tjock risgrynsgröt. Kör i maskin i 5-10 minuter. Låt jäsa i ca 30 minuter.
Sen tog jag ungefär hälften av degen och använde en matsked som jag doppade i finmix och tryckte ut degen i en pajform, naggade och förgräddade i 10 mnuter i 200grader.
Därefter la jag i fyllningen (västerbottenost, kantareller, spenat, salt, peppar och äggstanning) och gräddade i ca 20 minuter. I slutet la jag folie på kanterna som hade fått fin färg.



Brödet arbetade jag med lite mer finmix (det kladdar men det ska det göra) till fem frallor/tekakor och la på bakplåtspapper för att jäsa i ca 20-30 minuter. Penslade med ett ägg och strödde över pumpafrön och så gräddade jag dem i ca 10 minuter på 225 grader.

1 kommentar:

Micke.S sa...

Den efterlängtade boken om kopplingen mellan kosten och våra moderna sjukdomar är nu klar, rekommenderas varmt !

http://gluten-celiaki.blogspot.se/2012/07/boken-om-kopplingen-mellan-kost-och.html