Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

fredag 6 juli 2012

Jordgubbskladdkaka

I början av veckan var jag och tjejerna hemma hos min mamma och man. Där bjöd mammsen på en jättegod kaka som jag självklart tog receptet på. Och kakan var god som den var men jag kan ju inte låta bli att ändra lite;) Främst så var det faktiskt eftersom kakan innehåller marsanpulver och det har jag aldrig hemma eftersom jag inte gillar det men inte heller tål det så bra då jag är laktoskänslig. Sen var det ingen choklad i kakan från början.
1 l färska jordgubbar
1 msk strösocker
Klyv jordgubbarna och blanda med sockret i en skål.

150 g smält smör
1½ dl vetemjöl
2 dl strösocker
3 ägg
1 krm bakpulver
2 krm vaniljpulver
100 g grovhackad vitchoklad (är inte laktosfritt tyvärr)
Blanda samman allt i en bunke (behöver inte vispas utan röres till en slät smet). Häll i jordgubbarna och fyll upp i en smord och bröad form med avtagbara kanter. Grädda i 25 minuter i 200 grader (enligt receptet stod det 15 minuter men det räckte inte på långa vägar så testa dig fram). Jag körde 25-30 minuter. Hyvla över lite vit choklad och ett par jordgubbar.

Servera med vispad grädde eller vaniljglass. Löjligt gott!!!!!

1 kommentar:

Karin sa...

Testa kok-marsan-pulver, det innehåller ingen laktos och ska funka lika bra!
Kram Karin