Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

lördag 21 juli 2012

Marinerade räkor

Åh finns det något godare? När vi 2010 var i Thailand besökte vi ett område där man odlade jätteräkor och som alla redan vet så är det inte bra för vår miljö. Man skövlar stora områden för att bygga konstgjorda dammar där man tokmatar räkorna underkort tid så att de växer snabbt, detta gör att räkorna i sin tur ger mycket avföring som förstör omgivningen så efter bara några omgångar med räkor så kan man inte använda den dammen längre utan man måste gräva nya. De gamla dammarna står och kan inte användas till något pga avföringen.

Jag skulle kunna skriva en uppsatts i detta ämne men så är inte tanken idag, bara en kort förklaring varför inte jag använder mig av jätteräkor el tigerräkor. Jag använder MSC märkta räkor, den största modellen;) (Här kan du läsa om MSC )

1 vårlök
1 vitlök
1/3 chili
1 tsk röd curry pasta
olja
Blanda samman och låt räkorna stå ett par timmar. Trä sedan på spett ocg grilla snabbt så att räkorna inte blir sega.

Inga kommentarer: