Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

fredag 14 september 2012

Äppelpaj i glas

Jag ville ha äppelpaj i glas och googlade och hittade ett par olika varianter som jag byggde ihop till en dessert. Riktigt smarrigt!!!!
Äppelkompott
2 äpplen
Smör
1 msk socker
2 tsk kanel

Vaniljkräm
1 äggula
1 msk socker
1 dl grädde
½ tsk vaniljsocker

Crunch
Fiberhavregryn
Socker
Smör
Steks i stekpanna och strö sen över

Börja med äppelkompotten. Skala äpplena och ta bort kärnhuset. Skär i små kuber och stek på ganska låg värme i smör i en stekpanna. Häll på socker och kanel och låt det hela puttra ihop lite. När äpplena börjar mjukna drar du dem av plattan och låter dem svalna.

Vispa gulan och socker till vaniljkrämen vitt och pösigt med elvisp. Vispa grädde och vaniljsocker ganska hårt. Blanda grädden med äggsmeten och ställ in i kyl fram till servering.

Lägg en matsked eller två av äppelkompotten i varje glas. Skeda över ungefär lika mycket vaniljkräm och smula till sist sönder över crunchen. Servera och njut!

1 kommentar:

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej

Ser och låter smarrigt ;) !
Ha en mysigt helg ! Kram.kram
Hälsa så gott