Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

torsdag 20 september 2012

Glutamat

Maten är idag många gånger så utarmade och behandlad så att de naturliga smakerna är så svaga så för att maten ska kunna ätas krävs tillsatser.

Man tillsätter då olika smakförstärkare E620-635 (vanligast är E621) mononatriumglutamat.

Glutamat (E620- E635) har enligt forskning visat att de bryter ner hjärncellerna. Svensk lagstiftning hävdar dock att de krävs en större mängd glutamat för att de ska vara skadligt. Att de däremot finns i fler och fler varor tänker de inte på samt att i kombination med andra tillsatser kan de gå snabbare.

Höga halter av glutamat vet vi ger koncentrationsproblem, huvudvärk och andra liknande symtom som många gånger stämmer överens med ADHD. Jag är övertygad på att flera av dessa diagnoser inte är diagnos utan överkonsumtion av bland annat glutamat (men även socker). En forskning i USA för flera år sedan visade att mer än hälften av de barn som hade fått diagnosen koncentrationsproblen och som under 8 veckors tid uteslöt glutamat ur sin kost, inte visade tecken på koncentrationsproblem efter periodens slut.

Glutamat förekommer främst i hel- och halvfabrikat. Kolla på innehållsdeklarationen. Jag använder glutamatfri buljong från Kung Markatta (finns i buljonghyllan i vanliga ICA butiken), tacokrydda är en annan produkt som innehåller glutamat därför gör jag egen, mycket godare och betydligt billigare!!! Här finner du mitt recept på glutamatfri tacokrydda.
 

                    Alla bilder är googlade och är exempel på livsmedel som innehåller minst en form av glutamat; "Dill chipsen" innehåller faktiskt två olika former av glutamat...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du verkar insatt i ämnet... Har du något tips till mig, mamma till två barn med ADHD-diagnos som inte äter glutamat!

Mamma sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mamma sa...

Vad är det för tips du vill ha?

Anonym sa...

Glutamat är riktig,t riktigt vidrigt. Bra att du skriver om det!

Kram,

Pyret-Linda L

Anonym sa...

Hej, kan du reda ut skillnaden mellan glutamaten/smakförstärkarna och jästextraktet som de flesta har bytt till?

Är det jästextrakt i Markattans tärningar?

/Ami

Mamma sa...

Hej!
Tack för din fråga.. Den väckte många tankar hos mig och jag har spenderat dagen i mina böcker för att försöka att reda ut det.

Jästextrakt används på samma sätt som glutamat, ofta tillsammans med maltodextrin men är en något svagare variant än glutamaten (E621).
Jästextrakt har inget E-nummer, det räknas som ett livsmedel och behöver inte dokumenteras på samma sätt.

Hur dehär ämnena påverkar vår hälsa kan vi inte svara på men man kan väl förmoda att de två fungerar ungefär på samma vis.

Detta har gjort att jag "missat" denna form av smaksättare.

Att buljongen är ekologisk är tyvärr ingen garanti för att den är fri från jästextrakt. Tyvärr ser jag nu att NEJ Markattens buljong är inte fri från jäsextrakt, men jag ska maila dem och se vad de säger i frågan sen kommer ett inlägg i ämnet när jag vet lite mera i frågan.
Hoppas att du är nöjd med mitt svar till att börja med och jag lovar att jag ska gräva vidare!!!
Hälsningar Alexsandra

Anonym sa...

Hej igen och tack för en mycket bra förklaring!
Jag får passa på att be om ursäkt också för det var inte meningen att orsaka en massa jobb för dig!

Jag blir lite trött på det här med nya namn, andra produkter men som inte behöver redovisas, osv osv.

Du tog upp en produkt som jag tycker är ganska intressant, chips. När jag började tänka på det här med smakförstärkare tänkte jag ju att latchips och andra chips med "naturlig"-stämpel borde ju vara just naturliga och inte innehålla förstärkare men ack vad jag bedrog mig. Där fanns det både det och jästextrakter och annat gott...urk! Men jag blev glatt förvånad när jag insåg att OLWs vanliga chips (jag har bara kollat lättsaltade, grill och dill/gräslök) inte inehåller varesig smakförstärkare eller jästextrakt.

Ja, återkom gärna med svaret ang buljongen. :) Mycket nyfiken på svaret. :)

Tack återigen och tack för en mycket bra, rolig och itnressant blogg! Hittade den igår och fastnade och läste ikapp.

/Ami

Mamma sa...

Be inte om ursäkt, det är ju sånthär jag brinner för. Och vet jag inte så letar jag efter svar;) kul att du gillar min blogg, välkommen!