Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

fredag 5 oktober 2012

Lasage utan pasta

Nu har jag lekt igen och resultatet blev en laktosfri, glutenfri, GI lasagne ;)
Inte världens vackraste men jisses vad smakrik den blev. Jag gjorde dessutom en jätteladdning så det blev ett gäng lunchlådor till frysen. Så skönt att ha bra mat i frysen.
Och både vi och barnen åt som bara den av detta.
Filippa som i vanliga fall inte gillar aubergin och squash tog om!!!!
Jag började med att göra en köttfärssås, smakrik och ganska lös i konsistensen.

"Kärt barn har många namnlasagnen"
1,5 kg blandfärs
500 g krossade tomater (el färska tomater)
ca 4 dl vatten
örter (basilika, oregano)
1 stor gul lök
1 stor vitlöksklyfta
salt, peppar
2-3 dl Stark riven ost, 1878 el liknande

Medans detta puttrade ihop så skalade jag en squash och en liten aubergin med potatisskalaren så att jag fick långa remsor. Dessa varvade jag sedan istället för lasagneplattor. Ett lager grönsaker och sen köttfärssås och sen grönsaker och sås. Avslutningsvis strödde jag över riven ost.

Jättegott och som sagt bra specialkostmat då den är gluten och laktosfri!

Inga kommentarer: