Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

måndag 29 oktober 2012

Päronsnoddas

Idag testade vi att baka snoddas med päron i och mintchokladglassyr, mumsigt värre;)
Receptet var ett klassikst snoddasrecept och så ändrade jag lite;)
150 gram smör eller margarin
2 ägg
3 dl socker
2 tsk vanillinsocker
1 msk siktad kakao
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
Ca 2-3 dl päron i bitar
Glasyr
75 gram margarin
50g mintchoklad
1 msk siktad kakao
3 ½ dl florsocker

Smält matfettet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med mjölken och matfettet. Tillsätt päronbitarna de sista. Häll smeten i långpanna med bakplåtspapper i (30 x 40 cm).
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter.
Smält under tiden matfettet till glasyren. Lägg i chokladen i småbitar och rör tills den har smält. Tillsätt de övriga ingredienserna under omrörning.
Bred glasyren på kakan och strö på med kokos. Skär upp kakan och servera!



2 kommentarer:

Sofia sa...

Supergott var det : ) tack för en trevlig förmiddag : ) kram din vän Sofia

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgo !

Låter smarrigt ! ;)
Kanske skulle jag klara av det idag ;)

Ha en bra dag ! Kram Sirpa