Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

onsdag 17 oktober 2012

Valnötsbröd

Idag gjorde jag det, testade att baka valnötsbröd på egna valnötter. Fick lite hjälp av tjejerna så det blev lite väl mycket jäst i degen men det gick ju det också;)


2 limpor
7 dl ljummet vatten
25 g jäst
1 msk olja
1 burk surdeg (150g)
Kör i maskin några minuter så att jästen löser sig.

200 g grahams mjöl
900 g vetemjöl special
3 tsk salt
Blanda med maskin i ca 10 minuter.
150 g valnötter
Tillsätt grovhackade valnötter och rör om i 15 sek.
Låt jäsa minst en timme.
Tag upp och forma till två limpor, jobba inte degen för mycket. Lägg dem att jäsa igen minst en timme.
Grädda långt ner i ugnen i ca 200-225grader i ca 20-30 minuter, så att brödet får färg och låter ihåligt när du knackar på det. Jag brukar kasta in en deciliter vatten efter ett par minuter så att vattenånga bildas. Låt svalna på ett galler för att behålla den hårda skorpan.







1 kommentar:

Sofia sa...

Gahhh vad gott : ) kram Sofia