Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

onsdag 21 november 2012

Årets julbak

Ni som följt mig kanske kommer ihåg att jag och mina vänner julbakade! Nu var det dax igen!
Fjolårets recept finner du här.
I år har vi bakat
4 satser Saffranslängd
3 satser Chokladkola
3 satser Lakritskola
Fruktigt nötbröd
Massa mozartkulor
Dessa fem är favvoriter i repris, dvs recepten finns om du klickar på Fjolåretsrecept som är blåmarkerat.

Dessutom testade vi två sorters tryffel, Vit choklad passionstryffel som fanns med i senaste nr av Hembakat och Svartvinbärstryffel som jag hittade hos Madame Edit .
Vi testade också Polkagrisbräck som fanns i en bakbok, tror det var Systrarnas söta (lite osäker där). Och sen i all hast improviserade vi ihop en "Left overs candy" Lite corn flakes, kokos, nougat och så smält choklad.

Vit choklad passionstryffel
400g vit choklad
1 burk kondenserad mjölk
2-3 passionsfrukter
2 msk rumsvarmt smör
½ dl grovt hackade hasselnötter
Smält chokladen tillsammans med den kondenserade mjölken över ett vattenbad. Pressa fruktköttet och saften från passionsfrukterna genom en sil o tillsätt smöret.
Vispa så smeten kallnar och blir glansig och smidig. Rör ner nötter och häll ut på en form med bakplåtspapper. Vi valde dock att klicka ut i ischokladsformar.
Polkagrisbräck
200g mörk choklad
2 tsk matolja
250g vit choklad
½ dl polkagrisar
Smält den mörka chokladen över vattenbad, blanda i en tsk olja och rör om. Häll upp chokladen på ett bakplåtspapper, ca 3mm tjockt och ställ svalt. Krossa polkagrisarna i en mortel.
Smält den vita chokladen över vattenbad och tillsätt en tsk olja och rör om. Häll den vita chokladen över den mörka chokladen så att den täcks. Strö över polkagriskrosset och ställ i kylen så att det får svalna. Bryt sedan i bitar.

Inga kommentarer: