Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

tisdag 20 november 2012

Viltgryta

Tycker faktiskt att det är riktigt mysigt nu, höst mörker och förväntningarna inför advent och jul är på topp. Älskar grytor och här kommer en favvo! Viltgryta!
Grytbitar av älg, hjort el nötkött, jag hade här 800g
1 stor gul lök
Kantareller
Fräs grytbitarna så att de får lite stekyta, tillsätt svamp och lök.
1 stor morot i bitar
Tillsätt 1 buljontärning (självklart glutamatfri;)
Slå på 2 dl vatten och 3 dl matlagningsgrädde
1 msk worsestersås
2 tsk dijongsenap
3 tsk dragon
Låt putra ihop under svag värme tills köttet är mört
(beror på kötttyp och storlek på bitarna). Men ca 30 minuter.
Behövs det så slå på mer vätska, vatten, mjölk el grädde beroende på hur hög fetthalt man önskar;)
Servera med pressad potatis eller ris.


Inga kommentarer: