Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

onsdag 12 december 2012

Glutamat och jästextrakt

Ja jösses, många olika teorier finns det i detta ämnet. Jag mailade till Kung Markatta och fick råd att läsa på Kung markattas blogg, de hävdar att det inte går att göra god buljong utan jästextrakt. Konstigt tycker jag då hemlagad buljong saknar detta...


Jag har även varit i kontakt med Äkta vara som hävdar att så länge det inte finns tillförlitlig forskning i ämnet så ska man utgå från forskningen som rör glutamat och med det menar man att se glutamat och jästextrakt som lika farligt.

Det jag nu har gjort är att jag tagit kontakt med Biofood som har tagit fram en buljong utan glutamat och utan jästextrakt. Jag hoppas att jag snart får hem test och så har jag lovat eleverna att vi ska göra blindtest på olika buljonger i skolan. Jag råkade nämna detta under en lektion för 8orna och det gick igång direkt.
Så mina vänner, fortsättning lär följa;)

1 kommentar:

Anonym sa...

Tusen tack för att du kollar upp detta! :)

/Ami