Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

lördag 5 januari 2013

Mer om glutamat

God fortsättning på er.
Sitter och jobbar med en kommande lektion för mina nior i ämnet tillsatser. Hittade då denna sida som var intressant och skriven på ett lite lättare språk. Här kan du själv läsa.

Läste även på Livsmedelsverkets hemsida där de skriver att glutamat inte anses som skadligt, dock skriver de även att glutamat INTE får tillsättas i livsmedel till spädbarn el småbarn... varför då kan man ju undra om det inte skulle vara skadligt;) Nä jag håller fast, glutamat är skadligt i stora mängder. Mängden glutamat i enskilda livsmedel är kanske inte skadlig men eftersom det finns i så otroligt många olika livsmedel så är det ju svårt att undvika om man inte läser innehållsförteckningarna.

Tanken med lektionen är att eleverna ska få göra en potatis och purjolökssoppa med olika buljonger. De kommer få buljongen färdig av mig så de vet inte vilken som just deras grupp kommer att få. Jag kommer använda mig av Knorrs vanliga med både glutamat och jäsextrakt, Kung Markattas utan glutamat men med jäsextrakt och Bio Foods fri från båda. Sen ska de bedömma vilken som ger finast och godast. Därefter talar jag om vilken som är vvilken och då får eleverna reflektera utifrån det. Hoppas att det blir bra.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej igen och god fortsättning!
Vilket bra test!!!
Men...nu är jag nyfiken på att veta hur det gick också?

/Ami :)