Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

lördag 19 januari 2013

Potatis och blomkålsmos = Vitaminkick

Nu när influensor och förkylningar avlöser varandra så vill jag slå ett slag för vitaminrik kost.
Det i kombination med friskluft och god handhygien tror jag kan rädda oss långt. Vi äter mycket frukt i alla former här hemma och grönsakor också. Men ibland vill inte tjejerna ha då kan det vara smart att fuska lite;) Här gjorde jag ett potatis och blomkålsmos. Ungefär lika mycket av varje som fick sjuda i vatten så att det precis täckte. Vattnet kokar jag alltid upp i vattenkokaren först så att det är uppkokt när jag kokar potatis och grönsaker. På så vis förstörs inte de vattenlösliga vitaminerna när man kokar dem lika lätt. De vattenlösliga vitaminerna gillar nämligen inte vatten och syre, men kokar man upp vattnet först så kokar man ju bort syret först. Sen slog jag av vattnet men i en skål och sen använde jag vattnet när jag gjorde moset, ungefär 2/3 vatten och 1/3 mjölk och sen riktigt smör till för smakenskull. Salt och peppar, vola!!! Gott och dessutom nyttigt!!!

1 kommentar:

Sofia sa...

Yes huvudet på spiken!!! Som jag längtar efter sol och värme hatar att frysa : ( kram Sofia