Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

tisdag 22 januari 2013

Skatt på kött?

Höll på att köra av vägen imorse när jag hörde jordbruksverkest förslag om att lägga på en skatt på kött för att på så vis minska koldioxidutsläppen. Dvs få oss att äta mindre mängd kött.
Jo vist vi äter mycket kött i Sverige och köttproduktionen bidrar med koldioxidutsläpp.
Men vi måste börja i rätt ände!!!
I Sverige har vi regler och lagar om hur djurproduktionen skall ske. Många länder som vi importerar massor av kött ifrån har inte alls samma lagstiftning både ut miljöaspekt och djuraspekt som är det allra viktigaste. Om vi i Sverige vill vara så duktiga så lägg skatt på importerad kött, kött som vi inte kan kontrollera. Vi måste måna om våra svenska lantbrukare och hjälpa dem att producera mat på ett hållbart sätt, både för djur och natur!!!!!

Ska vi ha skatt på växthusodlade tomater? 1kg växthusodlade tomater bidrar med 24 gånger mer koldioxidutsläpp än vad 1kg morötter.

För att inte tala om allt vi slänger... I Sverige slänger vi 1 425 000 ton mat, vilket motsvarar koldioxidutsläpp för 525 000 bilar eller 345 000 oljeeldade villor.

Nä tack och lov att regeringen avfärdade detta förslag lika fort som det dök upp!
Nu ska jag ner och laga kvällsmat, får nog bli lite svenskt kött ikväll;)

1 kommentar:

Sofia sa...

Så sant : ) kram på dig fina. Jag har en liten försenad present som ligger och ruvar i min väska : ))