Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

lördag 23 februari 2013

Fantastiska fiskbullar

Stora dottern ville så gärna ha fiskbullar, vet inte vart hon har fått det ifrån då vi aldrig ätit det hemma. Men med hjälp av Google och mycket fantasi fick jag fram ett recept och jisses vad gott det blev!

Fiskbullar
Detta räckte till 2 vuxna och två barn
150gr skinn och benfri Lax
200 gr vit fisk, vi använde torsk
1/2 liten riven Zucchini
½ dl strimlad Purjolök
½ dl finhackad Dill
1 Ägg
2 msk ströbröd
Skal av en Citron samt saften av halva
Salt och peppar

Skär fisken väldigt fint med kniv, blanda ner riven zucchini och strimlad purjolök samt dillen. Riv citronskalet och blanda ner tillsätt citronsaften, rör om! Strö över ströbröd och ett ägg, salt och peppar. Rör om och låt stå i kylen 30 minuter. Forma med hjälp av en matsked till bollar/ägg och stek dem ett par tre minuter på varje sida. Jag stekte i rapsolja samt en klick smör.

Räksås
250g färska räkor med skal
2 msk Smör
5 cm Purjolök
1 pressad Vitlöksklyfta
1 msk Tomatpuré
1 dl Vatten
1/2 dl vitt vin
1 1/2 dl grädde
Salt o peppar

Bryn smöret och fräs räkskalen i 5 minuter under omrörning. (Vill man så kan man rosta av dem i ugnen).
Rör ner tomatpurén och fräs ett par minuter till.
Tillsätt strimlad vitlök och purjo. Häll på vattnet och vinet och koka upp.

Sila fonden ner i en kastrull, koka upp och rör ner grädde, koka upp och låt puttra på svag värme tills såsen tjocknat. Smaka av om det behövs lite salt och peppar.

Sila såsen och servera till fiskbiffarna. Servera gärna med extra räkor. Vi hade dessutom grönsallad och klyftpotatis till. Mumsigt värre!

1 kommentar:

Anonym sa...

Gud va gott de lät och ser ut