Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

söndag 10 februari 2013

Rosa tårta

Filippa fick äran att bestämma tårta till lillasysters kalas. En rosa tårta skulle det vara. Jag googlar runt och slutligenfick det bli en mix.

I botten har jag en kladdkaka som jag lät svalna helt.
Nästa lager är en vitchokladmousse, grymt enkel.
Smält 50g vit choklad, vispa ett ägg och tillsätt i chokladen. Vispa 2,5dl grädde och vänd ner i chokladsmeten. Häll över kladdkakan och ställ i frysen.
Nästa lager är en jordgubbsmousse, även den enkel. Här började jag med att lägga 1/2 tsk gelantinpulver i blö och samtidigt värmde jag 300g jordgubbar med knappt en dl socker, mängden socker beror på hur söta bären är. Jag använde mig av frysta bär, man kan även använda blåbär, hallon, vinbär osv. Sen fick gelantinet flytta ner i bärsåsen och svalna. Undertiteln vispade jag 2,5dl grädde och när bären var svala så rörde jag försiktigt ihop det till en len smet och hällde över i formen med kladdkakan och den vita chokladmoussen, sen in i frysen igen. Slutligen gjorde jag ett lock av 1 1/2 tsk gelantin som jag blötla, samtidigt som 1dl koncentrerad jordgubbsaft och 2 dl vatten värmdes på spisen, när detta var varmt rörde jag ner gelantinet och sen ska det svalna. Slutligen hälls detta på toppen av tårtan. Jag gjorde bokstäver av smält mörk choklad och så fick några jordgubbar följa med.



Inga kommentarer: