Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

måndag 11 februari 2013

Vad är det vi äter?

Ja då var det dag igen, nya larm om att maten inte innehåller det vi tror. Nu senast var det Findus lasange som istället för nötkött som innehöll hästkött, och det är ju inte farligt i sig även om hästkött inte är det jag vill äta. Det som i detta fall var skrämmande var att de dessutom innehöll ämnen som är rent av skadligt och cancerframkallande för oss. Vi i Sverige har världens strängaste djurhållningsprogram och lagarna om hur livsmedel framställs är hårda. hårdare än i många andra länder. Gränsvärderna för skadliga ämnen är infånga fall lägre. I Sverige är det tex förbjudet att slakta djur med antibiotika i kroppen och låta detta gå till människoföda, antibiotika är skadligt då kroppen bildar antikroppar så när vi blir sjuka har vi något som kan bota oss.

Jag bryr mig vad jag äter och jag vill veta vad maten innehåller, så jag läser, ifrågasätter och är medveten. Jag väljer alltid svenskt kött och gärna så lokalproducerat som möjligt, då har jag större chans att kontrollera. Gör det du också!

Inga kommentarer: