Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

torsdag 21 mars 2013

Handla nära!

Sedan en tid tillbaka gör jag veckomatsedlar och efter dem handlar jag sen maten. Jag handlar 98% av alla livsmedel i vår lilla lokala ICA Supermarket och nej, de är inte dyrare, ja det är mycket bättre servic och framförallt det går så snabbt jämfört att åka till grannstaden.

Många i vår stad säger att det inte går att handla här för det är "så dyrt"... jämfört med vad? Den stad som har större butiker liggar ca 35km enkel väg bort. Det tar ca 30minuter per väg. Redan där har jag tjänat in både bensinkostnader och framförallt tid. Hur kul är det för barnen att efter en dag på dagis sitta i bilen totalt en timme PLUS att harvas runt i en livsmedelsbutik??? Nu åker vi hem och en dag i veckan åker jag till vår lokala butik när min man kommit hem, jag skulle inte hinna åka till grannstaden på kvällen.

Servicen i vår lokala butik är mycket stor. Är det något man saknar så tar de mer än gärna hem varan.


Jag har laddat ner ICA-appen till min mobil och varje måndag uppdateras erbjudanderna (samma som man får i brevlådan). Men via appen kan jag bara klicka in vilka jag vill handla och på så vis direkt få dem i min inköpslista. Det är här jag brukar planera maten en vecka fram, eftersom jag väljer varor som är på erbjudanden så blir det oftast väldigt billiga middagar. Saknar jag något och inte kommer på så använder jag receptförslagen och då antingen billiga veckan eller skaka fram ett recept. Jag handlar oftast på onsdagen eller torsdagen. Så fort jag kommer på något som ska handlas lägger jag in det i mobilen och eftersom jag har min lokala butik som förval så sorteras även listan efter hur varorna kommer i butiken.

På detta vis sparar vi miljön genom att inte resa så långt till butiken, sparar pengar till oss själva och dessutom bidrar till att butikerna i vår lilla stad har en chans att överleva!


1 kommentar:

fem barns mamma sa...

Det har vi bidragit till länge;) Jag håller helt och hållet med dig! Är både dyrt(framför allt då det lätt slinker med oplanerade inköp) och alltför tidskrävande! De gånger jag har åkt längre har nästan alltid deras "lockvaror" ändå varit slut!
Kram Emma