Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

söndag 3 mars 2013

Sommarpizza

Förra helgen var vi hos goda vänner i Östergötland och då bjöds vi på en jättegod ssommarpizza, tyvärr glömde jag ta kort. Nu igår när vi hade pompdelux klädvisning så bjöd jag på samma pizza, men gissa om jag blev arg när jag insåg att jag än engång missat att ta kort... Men ni får tänka er en bild av en underbar god pizza...
Här kommer ivarjefall receptet på denna goding som ni bara måste testa!!!

Pizzadeg (en långpanna)
25 g jäst
2 dl ljummet vatten
1 msk olivolja
½ tsk salt
½ tsk socker
4 ½-5 dl vetemjöl
Blanda samman till en lös deg och låt jäsa i ca 30minuter.

Undertiden gör du en
ÖRTOLJA
6 msk olivolja
2 tsk torkad oregano
1 tsk torkad mynta (självklart kan du använda färska örter)
2 vitlöksklyftor (jag brukar riva dem på rivjärn men du kan även pressa)
Blanda samman och låt stå.

Kavla ut degem tunnt på en plåt som du har smörjt med olivolja. Häll över hälften av örtoljan (spara resten).
Lägg på valfri fyllning. Jag använde mig av tärnade pyttbitar från charken, skinka, salami går också bra. Färska champinjoner, zuccini, soltorkade tomater (el färska), mozzarellaost i skivor samt riven god ost. Avsluta med resterande av örtoljan. Grädda i 225-250 grader (mitt i ugnen).

Till detta serverar du en pizzasallad och en tomatolja
4 msk tomatpure
4 msk olivolja
2 vitlöksklyftor (pressade el rivna)
1 tsk salt
2 krm sambal oelek
Blanda om och servera tll pizzan, SUPERGOTT!!!!

Inga kommentarer: