Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

lördag 17 augusti 2013

Giftbananer




Googlad bld
 Såhär besprutas bananodlingarna en gång i veckan och ingen hänsyn tas till arbetarna på odlingarna utan oftast får de gå i plantaget under tiden när detta sker öven om det inte är tillåtet, allt beror på ekonomi.

I veckan som var kom larm om att vanliga bananer innehöll 7 olika skadliga gifter, varav 5 satt innanför skalet. Jag har sagt det tidigare och säger det igen, köp rättvisemärkta, riktiga bananer!!! Så mycket nyttigare och ofantligt mycket godare!

Googlad bild
På odlingarna där man odlar efter Faritrade tillåts inga giftiga bekämpningmedel och kontrollerna är betydligt hårdare. Jag brukar inte förespråka ekologiskt, utan närodlat utan tillsatser. Bananer fulla med gifter och konstgödning vill jag inte ge mina barn! Så nu köper vi Faritrade bananer. På vår ICA kostar de 5 kr mer per kilot, men den 5an betalar jag gärna. Synd bara att handlaren har dem bakom en pelare... ska ta mig ett snack med honom nästa gång jag ser honom.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, så köp Fairtrade bananer du också!!!!

Inga kommentarer: