Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

söndag 16 juni 2013

Sommartårta

Idag passade jag på att baka tårtbottnar till midsommar.
I veckan som kommer har jag två arbetsdagar på jobbet kvar innan semestern men massor att hinna med hemma innan fredagen kommer. För tredje året i rad ska vi fira Midsommar med våra vänner här hemma, så mysigt. Dock har vi slarvat med målandet de sista veckorna så nu kommer det gå lite tid till att måla undan all panel som nu ligger i partylokalen;)

Därför passade jag idag på att göra bottnarna till tårtan redan idag, är en marängbotten så den blir bara godare om den får några dagar på sig att torka till tycker jag. Detta recept har jag delat innan men här får ni det igen.

"Ulricas marängtårta" 5 äggvitor
3dl strösocker
3dl Kellogs Rice krisp (rostat puffat ris)
Vispa vitorna till ett hårt skum, vispa i 3msk av sockret. Vänd sedan försiktigt i resten av sockret och riset. Bred ut på ett bakplåtspapper som du penslat med smaklös olja. Grädda i 1½-2tim i 125g låt svalna helt innan dekorering.

Fyllning:
5äggulor
125g smör
1 dl socker
1½dl grädde
Blanda samman äggulorna, smör och socker i en kastrull och låt det tjockna. Låt svalna, vänd ner grädden och bred på den kalla tårtbotten. (Dela tårtbotten innan du breder på krämen) Lägg på andra delen (alternativt om du vill ha en stor tårta som jag gjorde, så gör du dubbel sats och två bottnar, dubblade även krämen). Dekorera med vispad grädde och färska jordgubbar.

Fyllningen vill jag inte göra idag men på svenska lantägg står att man kan frysa in ägggulor så det har jag testat nu, om några dagar får ni svaret ;) Det stod att man skulle vispa sönder dem innan man frös in dem.

Inga kommentarer: