Om mig

Mitt foto
Jag är nog världens lyckligaste mamma. Efter år av barnlöshet så kom äntligen våra prinsessor till oss genom IVF. Första dottern föddes augusti 08 och andra dottern februari 11. Jag arbetar som lärare i Hem- och konsumentkunskap och brinner för naturlig mat utan tillsatser.

tisdag 1 juli 2014

PETIT CHOUX och flädercurd

Igår bakades de petit choux på hela Sverige bakar och då blev jag sugen att testa. 
Jag har aldrig bakat sånt innan men fick tidigt en bild av hur de skulle se ut. googlade och fastnad för receptet på arla.se http://www.arla.se/recept/petit-choux/

Som fyllning gjorde jag en flädercurd, lemoncurd men med 3 delar koncentrerad flädersaft istället för citronsaft och en del citronsaft. Vispad grädde och skivade färska jordgubbar. 

Måste säga att det blev succés både från oss vuxna och barnen, perfekt avslutning på vår 8:e bröllopsdag;)
 Fick frågan om recept på flädercurden, här kommer den...

1/2 dl citronsaft
1 1/2 dl koncentrerad flädersaft
100 gram smör skuret i bitar
1/2 dl socker
Smält allt i en kastrull

Vispa samman 
4 ägg 
1/2 dl strösocker
Häll i saftblandningen och rör noga.
Låt sjuda tills det tjocknar och låt sedan svalna.
Häll upp i rena glasburkar.

Gott till pavlova, tårtfyllnining och mycket mycket mer!



Inga kommentarer: